tirsdag 6. desember 2011

6 desember, colakaker

Jeg har en gammel oppskriftsbok som jeg har samlet oppskrifter i siden jeg var 16 år gammel, og den kommer stadig til nytte. Der er det oppskrifter fra venner og bekjente, mor, svigermor og mormor. Og denne oppskriften er fra en gammel venninne av meg, jeg fikk den da jeg var relativt nybakt mamma og måtte ha noen oppskrifter som ikke inneholdt egg. Min datter tålte nemlig ikke egg da hun var liten.

Oppskriften er enkel

200 g smør

200 g sukker

300 g mel

1-2 ss sirup

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Smør og sukker røres hvitt, deretter har man alt det andre i og blander sammen til en passe deig.

Deigen rulles til passe tykke pølser som klemmes flate på et stekebrett. Kakene stekes på 175 grader i ca 8-10 min til de er lett gyllene. Skjær kakene opp i biter når du tar de ut av ovnenSmilefjes

Adventskalender bilder til blogg -11 018

2 kommentarer:

Merethe sa...

For en flott Asalea du har. Julekaker har vi ikke begynt med enda...et par slag skal vi vel rekke tross kjøkken oppussing. Ha det fint :) klem Merethe

Anonym sa...

Knall gode :-))