søndag 4. mars 2012

Tomatgalskap!

Og igår gikk startskuddet for tomatsådden også, 70 forskjellige sorter tomatfrø havnet i jorden. Alle er helt nye for meg iår, bortsett fra 3 stk, så dette blir mange nye typer som skal inn i min tomatblogg iløpet av sommeren/høsten.

Alle sammen skal jeg i år igjen sanke frø fra, og frøene kommer forhåpentligvis for salg/bytte i sept/okt på Lille tomat

Her er årets utvalgte Smilefjes som blunker

  • Amish gold
  • Anmore treasures
  • Aunt Gertie`s gold
  • Banana legs
  • Beefsteak (Crimson cushion)
  • Black cherry
  • Black Krim
  • Black Seaman
  • Bonny Best
  • Brandywine sudduth`s strain
  • Bush Beefsteak
  • Camp joy
  • Carbon
  • Cheerio
  • Cherokee purple
  • Cherry snowball
  • Costoluto Genovese
  • Cuban yellow grape
  • Currant Gold Rush
  • Currant White
  • Dubrava
  • Esikos botermo
  • Eva Purple ball
  • Fruhe Liebe
  • Georgian streak
  • German strawberry
  • Glacier
  • Gold Medal quisenberry
  • Gold nugget
  • Golden Queen
  • Green Sleeves
  • Gregori`s altai
  • Hawaiin currant
  • Hezhou
  • Japanese trifle black
  • Jersey devil
  • Kimberley
  • Limmony/lemony
  • Manitoba (bush)
  • Marizol magic
  • Micro Tom
  • Miel du Mexique
  • Montserrat
  • Mortgage Lifter VFN
  • Nepal
  • Ola Polka
  • Old German
  • Orange banana
  • Orange icicle
  • Orange russian
  • Orlov Yellow giant
  • Polar Baby
  • Purple calabash
  • Rocky
  • Saint Pierre
  • Saltspring sunrice
  • Siletz
  • Speckled Roman
  • Spite
  • Striped German
  • Stupice
  • Sugar lump
  • Tomatito De Jalapa
  • Tommy Toe
  • Tschernij prinz
  • Vintage wine
  • Wapsipinicon peach
  • Wild Texas
  • Yellow stuffer

Det blir med andre ord nok en aktiv sommer på matfronten. Men det kan absolutt anbefales og ha fryser`n full av tomatsaus, og matboden full av tomatchutney og tomatsyltetøy. Det har vi nemlig kost oss med i hele vinter Smilefjes

Tomater  2011 008Tomater  2011 042

8 kommentarer:

RoseSommer sa...

Jeg ser nesten i kryss av alle disse forskjellige navnene. Skjønner ikke hvordan du klarer å holde orden på alle, men får vann i munnen av de fine bildene. Dette er et fint vårtegn: Såing!!
Lykke til, følger med på utviklingen utover mot sommeren. Ta bilder!

Aina Strand sa...

Wow, dette var virkelig tomat-galskap :-D Tomater er en av mine favoritter og, men holder meg til 4-5 sorter. Lykke til med såingen, gleder meg til å se resultatet!

Merethe sa...

Å dette er så spennende Elisabeth :) Jeg sa til yngste datteren at selv om frøene nettopp er sådd kommer jeg sikkert til å titte i pottene dagen etter...ler... og den som gjorde akkurat det var da meg. Jeg har lett etter oppskrifter på dette du nevner men finner ingen... :( så om du har lyst å dele noen gode oppskrifter blir jeg superglad. :)klem fra Merethe

Vivishagerom sa...

Det var virkelig ei utrolig liste! Viste jo at tomatgalskapen hadde fanget deg :)) Jeg skal se over frøene du har til salgs, kanskje jeg sender deg en melding!

Ønsker deg en fortsatt fin søndag! Klem

Kathrine sa...

Du verden!

Hei:) Lenge siden jeg har vært innom deg. Og nå ble jeg skikkelig imponert!
Over 40 chillisorter og 70 tomatsorter? Sikker på du ikke skal starte gartneri?

Selv har jeg ingen hageblogg lenger. Den ble lagt på "is" i blogger, og så forsvant den, noen rappen den og gjorde den om til en ekkel blogg:(
Så jeg vet ikke om jeg vil starte opp igjen. Vi får se.

Nå har jeg nok med de to bloggene jeg har, familien og jobben. Men hvem vet, kanskje en dag.

Du inspirerer i allefall!

Ha en fin uke:)

Mariann sa...

Imponerende liste! Sår du bare nye sorter, ingen av fjorårets du må ha i tillegg?
Ha en fin uke!

RoseSommer sa...

Hei, er innom igjen for å si at du kanskje kan gi litt blomsterhjelp til noen? Kanskje du vil stikke innom bloggen til Silje og se om du vet navnet på en pelargonia hun har kjøpt som hun ikke vet hva heter. Kanskje du har den?
Bloggen hennes:
http://silje-sin.blogspot.com/

Roser og Patina sa...

OJ! Så spennende :) Dette er glad galskap!