tirsdag 29. juni 2010

Ostedrømmer!

Fra Bergen til Skåbu, fra storbyferie til fjellbygdas ro og fred. Det er noe med disse omgivelsene som gjør at undertegnede føler seg i ett med naturen, den roen og gleden som små naturopplevesler kan gi er vanskelig å beskrive. Jeg fordyper meg i litteratur om matsanking i naturen, og gremmes over hvor mye vi glemmer når vi tråkker på asfalt med butikker i kø.

Ifjor ble granskuddsirup laget, høstet fra Skåbu`s mange unge, små grantrær. Og med litt råsukker og tålmodighet ble belønningen den gyllende, deilige sirupen. Nesten så man fikk naturen rett i ganen med bilder av fjell, flora og frisk luft.

Iår leser jeg litt om ostens mange muligheter, altså mulighetene ved å lage den selv. Aller helst lage yoghurten selv, og hvis man kan av ren kumelk uten herr og fru Homogenisert og Pasturisert på lasset. Jeg er så heldig at jeg kjenner en bonde som kan gi meg dette, så dermed vokser tanken på at dette må prøves, både å lage yoghurt og ost. Det blir nok ikke laget her til fjells, men planleggingen starter her, som den ofte har gjort før. Oppskrifter er lest, og det slår meg hvor enkelt mange ting egentlig er, ting man har glemt at man kan lage fra bunnen av. Lærdom er en rikdom, og vi må aldri glemme vår rike matkultur, og ikke ikke minst hvor mye som kan lages med små, enkle grep.

Så mens jeg vandrer her i fjellheimen i min lille ostedrøm, så skinner solen over fjelltoppene, og igjen tenker hvor vakkert ferieland vi har. Ikke minst er jeg lykkelig over at det ble Norgesferie iår igjen ;)

Skåbuferie 2010 013

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja jeg vet at det går an å lage ost hjemme. Men man må vel ha sånn Løype? Jeg mener at jeg så hvordan man kunne lage Mozarella ganske lett en gang, hvor man koker opp melk og så har i litt sitronsaft så det skiller seg. Og så klemmer ut vann gjennom et kjøkkenhånkle. Men husker ikke helt. Blir spennende å høre.

Mari sa...

Går rundt med samme tankene jeg også :D Det hadde vert skikkelig moro å prøve å lage ost. Jobba for et par som dreiv litt med småskala osteproduksjon og lurer på om jeg skal høre med henne om jeg kan være flue på veggen til sommeren igjen :) Mener å huske at løpa får ne kjøpt på apotek?

yoghurt er hakket enklere for ikke å si uendelig kjappere å lage :) En heller bare naturell yoghurt oppi en melkedunk og rører litt så la stå noen dager, hverfall i teorien, har ikke kommet så langt som til å prøve selv ;) Har derimot laga endel surmelk til kalver og da brukte en bare en liter med skumma kultur og helte oppi melka. Når en først har laga en dunk så bruker en bare litt av den for å smitte neste :)