fredag 25. juni 2010

Bergen :)

Ferie og fritid, det er vel en av de mange ting som foregår uti de tusen hjem på denne tiden, også i undertegnedes hjem som har beveget seg til Bergen i disse dager. Nydelig overfart over fjellet, kjørte Aurlandsdalen som kan anbefales på det sterkeste, og kom frem til Bergen i strålende solskinn (det er vel ikke dårlig!!)

Ferie 2010, Bergen 021 Ferie 2010, Bergen 012 Ferie 2010, Bergen 019

3 dager har det blitt i denne herlige byen, sol på 2 av de, så jeg klager ikke. Fløibanen har blitt tatt, shopping har blitt gjort, akvarie besøkt og ikke minst vandring rundt sjarmerende hus på Nordnes, hvor undertegnede også har hatt sin bopæl denne tiden . Vi leiet oss et av de små gamle husene som ligger på Nordnes, også noe jeg sterkt vil anbefale alle som vurderer å ta turen hit. Man blir nesten hensatt flere hundre år tilbake i tid når man vandrer i disse brostensbelagte gater hvor tiden nesten har stått stille. Nesten så man forventer å treffe kvinner med lange skjørt og kyser, og menn i sixpence og vest, det er hverfall et eldorado for en historienerd som meg.

Ferie 2010, Bergen 086 Ferie 2010, Bergen 091 Ferie 2010, Bergen 102

Vi har vandret på Galgebakken, hvor man hengte folk helt frem til avskaffingen av dødstraffen i Norge i 1902. Kvinner ble også kastet på heksebålet her, 350 stk ifølge historien.

Ferie 2010, Bergen 104

Her i disse trakter har undertegnede tråkket de siste dagene og snust inn historien, kost meg med både utsikt og omgivelser, og ikke minst hatt deilige feriedager. Jeg noterer at Bergen er en herlig by, og har du ikke vært der, ja da vet du hvor du bør legge turen neste gang ;)

Ferie 2010, Bergen 028

Ferie 2010, Bergen 039Ferie 2010, Bergen 081Ferie 2010, Bergen 086Ferie 2010, Bergen 041Ferie 2010, Bergen 160

6 kommentarer:

Laila sa...

Bergen er en flott by, har vært der i tre dager en gang og det er alt for lite. Mmen jeg fikk med meg arboretet på Minde og det var en fantastisk opplevelse, utrolig mange forskjellige rohdodendron og annet.
Klem Laila

RoseSommer sa...

Vi hadde også en sånn tur for noen år siden, og var tydeligvis på de samme stedene som deg ser jeg av bildene. Og er helt enig, det ER flott. Vi koste oss.
I tillegg var vi i hjemmet til Edvard Grieg, Troldhaugen. Det var veldig spesielt og hyggelig. Dit skulle jeg gjerne igjen. Så lurt å bo i et hus "midt i smørøyet"! Det visste jeg ikke gikk an.
Ha en flott helg.

RandiF sa...

Definitivt Norges vakreste by. Jeg er i Bergen hver sommer, og elsker byen. På andre siden av Vågen, i Sandviken, er det også nydelig gammel bebyggelse og pittoreske små hager. Har ikke vandret der ennå, men tenkte å gjøre det i sommer. Har dessuten tenkt å se den japanske hagen på arboretet.

Ellen Walnum sa...

Har aldri hatt noe forhold til Bergen tidligere, men nå har jeg vært der en del i jobbsammenheng og blir mer og mer glad i byen for hver gang jeg er der:)

Vivishagerom sa...

Super flotte bilder fra Bergen. Vi har også tenkt å ta turen dit i år.
Koselig å kunne gå rundt i gatene.
Ønsker deg en fortsatt fin helg og sommer.

Kudi sa...

Byen e Bærgen! :D Godt å lese at byen viste seg fra en god side da dere var der, noe bildene har fått fanget opp. :)