søndag 5. oktober 2008

Gml drivhuset ferdig isolert og med sine hyberlboere på plass :)

Ja, for nå er alle hybelboerne til det gamle drivhuset kommet på plass. Bobleplasten er iorden, varmovnen er på og lyset er satt på automatisk timer. Det er så godt å senke skuldrene litt, og tenke at ja, nå kan kulda og vinteren komme (selv om jeg overhodet ikke har lyst daa)
Jeg pleier å holde mellom+ 7-+15 grader i drivhuset, det er sjelden under 5+. Bruker varmovn med føler, som stort sett står på 400w. Blir det veldig kaldt må jeg opp i 700w, så dette er ingen kraftprøve for strømregningen ;) Lys i gamle drivhuset er 58w lystoffrør, det er nok litt lite, men med mye soldager så går det bra. Ifjor vokste mine planter fint i det lyset.
I lysthuset har jeg lystoffrør 38w over hver hylle, altså 5 armaturer+ varmovn på 700w. Men ennå har jeg ikke fått opp bobleplast der, så det er grunnen for at jeg må ha ovnen på såpass. Iløpet av uken kommer plasten på plass, og da regner jeg med at ikke det blir mere strømbruk der, siden gulvet der er isolert + at taket er 6mm kanalplast. I mitt gamle er alt glass.

Ikveld må jeg bre over mine digre engletrompeter, 2 stk trær som er over 2 m høye. De skal kjøres på henger til en venninne som har et kjellerrom hun ikke bruker. Der får mine to campere i vinter (heldigvis)

Idag kom også en venninne av meg med en kjempe av en `mint scentet rose`, den hadde blåst ned i stormen inatt, og hun hadde ei heller plass til den inne. Ville jeg ha den så var den min, og selvsagt var det ikke nei i min munn. Den er jo bare kjempeflott!

7 kommentarer:

Wenche sa...

Så heldig du er som har venninner som ikke vil ha pellisene sine!

Jeg hadde drivhuset "i drift" i vinter, men det gikk forferdelig mye strøm (ovnen var på 2000W), så i år prøver jeg garasjen i stedet. Pga alt hyllesystemet jeg har der er det nesten umulig å få installert bobleplast :-(

M.E.V. foto sa...

Jeg har sagt det før, men sier det igjen; Jeg er sååå misunnelig på alle som har drivhus! Jeg vil også ha;) Vi har også ryddet inn i dag, men mine planter må nok finne seg i å overvintre i garasjen...Har masse frø som skal plantes til våren, så kanskje det blir drivhus da...det er lov å håpe;)

For en deilig, avslappende musikk du har på siden din, forresten:)

Elisabeth sa...

Nei, uten bobleplast blir det fort dyrt. Det er nemlig utrolig hvordan den plasten isolerer ;)

Og tusen takk Monica, jeg har spilt piano siden jeg var 5 år, så derfor er jeg svak på klassisk musikk ;)

Marie sa...

Heldige dei som bur i dette huset :)
Skal seie du har laga det fint og praktisk til :)

Ha ein fin haust, får håpe det ikkje blir vinterkaldt på ei stund ennå.

Kathrine sa...

Sier som monica: missunnelig på alle som har drivhus:-///

Driver og sjekker kuletistelen hver dag nå. Tror de er i farta, frøene der. Her plasker det ganske mye i kveld, men skal prøve å ta inn en i morgen og se om frøene har modnet.Like før iallefall.

Ha en fortsatt fin kveld:-))

Elisabeth sa...

Gleder meg :)

Min Verden sa...

Jeg er imponert over drivhus, lysthus, stiklinger m.m. For et pågangsmot du har og så fin bloggen din har blitt :) Har visst mye å ta igjen ;) Ha en fin uke. Hanne