torsdag 16. august 2007

Rjukan og Vemork!

Gårsdagens utflukt gikk til Rjukan og Vemork.



Jeg må jo bare si at Rjukan er et fantastisk sted, vill natur, bratte fjell og frodig natur. Små fosser sto ut av fjellet langs hele Tinnskjø og minnet oss på at sommerværet har vært temmelig fuktig iår, ja det var ganske fuktig igår også..





Da vi kom frem til Rjukan og Vemork som lå oppe i fjellsiden, da lå regnskyene helt ned til fabrikken og laget et trolsk bilde over hele historien.





Det var en koselig sti opp, bratt, men samtidig måtte man jo hvertfall ta av seg hatten for den bragden de menn gjorde klartet opp fra juvet i 1943 for å redde verden fra en atombombe fra Hitler. Vi andre synes nemlig det var bratt nok fra brua og opp ;)

Museet var delt inn i litt forskjellge soner, et sted var det film fra selve tungtsvannaksjonen, det var kunstutstilling og det var industrimuseum.



Et mektig bygg var det hvertfall å gå igjennom.

Undertegnede måtte jo også kjøpe einer salve og einerkrem, laget av lokale folk derifra, og jeg som et et lite naturmenneske tror på slike ting. Luktet godt gjorde det også.

Fant også noen hjemmelagde såper med både fjellurt, furu, einer og lyngduft. Også fra samme produsent. Spennende :)

Vi hadde en deilig tur , eneste aber er at vi ikke pakket overnattingsutstyr og sov over på et hotell på Hardangervidda, synd.




Og på turen frem og tilbake ble lydboken "Snømannen" av Jo Nesbø spilt.


Den har vi hørt på i flere uker nå, når vi har hatt våre familieutflykter. Og igår kom løsningen!En utrolig flott bok, absolutt og anbefale. Men karnskje ikke til hele familien, den er ganske dristig i en del seksuelle skildringer, og våre to barn på 11 og 14 år var vel temmelig røde i topplokket noen ganger. Men men , litt sexopplysning skader vel ingen *ler*

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg blir sliten bare av å lese jeg...
Heidi og oppoverbakker er en dårlig kombinasjon. *puster og peser*

(Og nåde deg om du spoiler Snømannen for meg!)

Elisabeth sa...

Åee..du leser den nå ja.. *ond*
Jo , nå skal du høre....


Neida, jeg skal ikke si noe, men det er en deilig krim bok.

Kudi sa...

Sant Telemark er flott, ja? Mener å huske jeg har sett ned på Rjukan en gang.. fra Gaustadtoppen, eller, ikke egentlig toppen, men jeg var oppi fjellet der.

Kan ikke si jeg misunner dere, men det høres ut som dere fikk kosa dere da, og det er jo det viktigste :)

Jane sa...

Smukke smukke billeder af jeres flotte norske natur. Jeg er vild mad at se den slags billeder.
Kh Jane

Hilsen fra landet sa...

Så smart med lydbok... men visste ikke at det fantes på CD - for det finnes vel ikke kassettspiller i bilene lenger. Sikkert bare lurt med litt "opplysning" til barna ja *fnise*