onsdag 22. august 2007

Hagen min!

Hage, ja for noen er det mas og kjas. Evig dårlig samvittighet over bedd som skulle vært luket, og gress som skulle vært klippet. For meg er det rekrasjon.

Jeg kan nesten ikke tenke meg bedre måte å hente meg inn på enn å rusle i haven. Titte på det som kommer, plukke bort det som er vissent og luke opp litt ugress her og der.
Drivhuset som står det med friske grønnsaker, og bare duften der er ubetalelig.
Her er litt av min oase.

Drivhuset mitt står mer bak huset, der hvor alle mine pelliser også er.


Jeg har også adoptert etter å ha besøk folkemuseet på Bygdøy en humlestokk. Det har lange tradisjoner helt tilbake fra oldtiden at man måtte ha minst en humlestokk på gården for å kunne brygge øl.

Gulatingsloven hadde bestemmelser med strenge straffer for den som ikke fulgte reglene for ølbrygging. I følge loven kunne en bonde bli fratatt gård og grunn om han ikke hadde brygget øl de siste tre årene. Som regel ble da halvparten av eiendommen overført til kongen og den andre halvparten til biskopen.

Nå brygger ikke vi øl her, men humlestokken er vakker fordet.


Vann er vel også noe av det som er deilig å ha i en have. Ingenting er som lyden av rennede vann. Og ikke minst er det en berikelse for alt dyreliv. Ja for det er utrolig hvor mange dyr som kommer når det er vann. Frosker, padder, fugler, øyenstikkere og andre insekter. Ja t.o.m en grevling snøfter rundt i haven natterstid. Og selvsagt bor det en gullfisk i dammen, den er nå 3 år gammel og er snart spisestr...neida *ler* Det skal nok aldri fortæres, men stor begynner den å bli!


Så er det vel årets store stolthet, mitt nye rosebed. Med 8 roser plantet rundt utelykten vår. Her henter jeg også litt av råstoffene til min rosegele ;)


Karnskje noen fikk lyst til å gå en runde i egen have eller uteområde. Bare prøv, det er avslappende og deilig ;)

5 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så koselig å kunne rusle rundt i din hage Diaz. Det rosebedet ble kjempefint.
Humlestokk *fniser* så moro:-)

Anonym sa...

Du har så utrolig nydelig hage. Hadde jeg enda hatt en hage å vandre i *drømme* Jeg har i det minste ganske mange fine smågater her på Frogner/Vika å sulle rundt i. Vakre på en helt annen måte, men fortsatt avslappende og deilig.

Monica Therese sa...

Hagen din er helt fantastisk,kan nesten ikke se meg mett på den (",)

Kudi sa...

Jeg skjønner ikke hvordan du kan ha så mange blomster, men likevel få det til å se så ryddig og åpent og pent ut.. Kjempestas hage!

Elisabeth sa...

Tusen takk, dette varmnet et havehjerte å høre *klemmer*