søndag 5. august 2007

Coleus...


















....eller prakspragle, palettblad..ja kjært barn har mange navn. Jeg er sikker på at de fleste av oss har noen minner tilknyttet akkurat denne planten. En plante som vokser og vokser, er lett "å ta" stiklinger av, lett å så og ikke minst er det dekorativ.







Jeg husker alltid at mamma hadde en slike (eller flere) i vinduet. Fornyet de innimellom, når hun synes den begytne å bli litt "glissen".





Da var det bare å knipe av toppene, sette de i et glass vann til de fikk røtter, også rett i jorden. Det kan vel knappas bli enklere.

Nå har jeg også fått øynene opp for planten, og ikke minst for mangfoldet, og her er litt av utvalget som man har samlet seg opp..jada, jeg samler "litt" på de også *ler*


















Så er det noen der ute som har lyst til å bytte litt coleus med meg så rop ut, alltid gøy å bytte til seg nye planter. Eller om noen har lyst på en topp så må man også rope ut, det kan sikkert ordnes ;)

1 kommentar:

Cloudberry sa...

Så mange fine! For noen år tilbake hadde jeg også vinduskarmene fulle av praktpragler... Mener å huske at jeg kjøpte frø på Europris. Dvergene dine er også flotte .9