fredag 1. august 2008

Vi skriver august...

..og hagen fortsetter sitt fargespill og blomstring. Nye blomster oppdages stadig, og ennå er det like spennende når en ny knopp skal slå ut. Sommeren har jo også vært fantastisk, masse varme, sol og litt regn i akkurat passe mengder, slik en norsk sommer skal være. Selv om undertegnede kjenner på at det kan bli noe varmt når gradestokken sniker seg mot 30, så storkoser blomstene seg, det er tydelig.

Både amaranthus `Oeschberg`, og amaranthus `Red tails`har endelig kommet med sine lange vakre ranker.



Og Black eyed Susan`Salomon shades`storkoser seg i solen. Dette er virkelig en av mine selvsådde stoltheter :)



Sitrontreet har kommet med sine første sitroner,


og

kanariblomkarsen slynger sine gule sommerfuglblomster rundt hver lille stolpe.

Cosmos `Sea shells`har kommet med sine utrolig vakre blomster, og de lyserose valmuene er rene ballkjolene der de står i beddet mitt.

Erteblomster var ikke sådd iår, men plutselig vokste de opp av jorden, så disse har selvsådd seg selv fra ifjor. Snakk om overlevelsesvilje.

Ratibida `Red midget`er en liten raring, der den stå, men du verden så vakker den er. En overraskelse som kom i posten fra Elsa på Hagegal.

Også har vi min store stolthet da, min P.x glauciifolium som blomstrer. Den er et skue, også lukter den herlig banan hele natten igjennom :=)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ratibida `Red midget' var det tøffeste jeg har sett på lenge!! De var ikke dumme alle de andre heller altså, spesielt flott med den sortøyde susanne og valmuen :)

Anonym sa...

Fine bilder! Likte spesielt godt den rosa valmuen. Er det en ettårig eller flerårig valmue? Har du noe navn på den?

Demeter sa...

Nok en gang blir jeg helt målløs av beundring av hagen din og det vakre blomsterfloret! Din Black eyed Susan var virkelig flott! Min ble ikke slik gitt......står din mest i skygge? Jeg tror min er blitt "stekt", har stått midt i solsteken nesten hele dagen. Huff, jeg har virkelig ikke hatt særlig hell med noe i år altså, hele hjernen er liksom tåkelagt, hihi. Men det kommer en sommer neste år også :D Jeg koser meg hvertfall med bilder fra din vakre oase, Elisabeth.

Laila sa...

Du har så mye utrolig flott, planter jeg aldri har hørt om: kanariblomkarse og red midget. Den rosa valmuen hadde jeg faktisk maken til når jeg bodde i blokk.
Hadde den i store kar og tok frø fra år til år, den er jo nydelig. Nå har min sønn den i hagen sin så jeg skal få frø derfra.

Cecilie sa...

Jeg blir like imponert hver gang jeg ser blider fra hgen din. :)

Fru Dart sa...

Så masse flotte blomster. Du er utrolig flink. Kan bare drømme om å få til noe sånt.

Hilsen fra landet sa...

Har du bananduftende også!! Men den er vanskelig å ta stikling fra har jeg hørt.

Her har det ikke vært så varm sommer med unntak av siste halvannen uke før det snudde til regn igjen fredag.

Nyter bildene dine, og tenker over at du virkelig har funnet rett hylle når det gjelder hobby - dette får du virkelig til!!

Anita sa...

Her er det også masse blomster, mye roser ser jeg nå, noen pelliser også da, men desverre bare tre av fjorårets! Den ene av de er iallefall såååå skjønn en stoooooor dronning Ingrid som nå har over 30 knopper!! Og flere blomster! Skal få tatt noen bilder bare været tillater det!
Ha en god uke!

Min Verden sa...

Så utrolig mye artige planter du har Elisabeth! JEg tror jeg skal kaste meg på denne hagegalgreia, men jeg har så lite å bytte bort.... hmmm - hvordan gjør dere det? Hanne

Min Verden sa...

Vaniljesaus hvit ja, det er akkurat det mine "hvite" blomkarser er også. De står sammen med "pink" blomkarse, som jeg kanskje ville kalt mer karminrød :S Er ikke alltid greit med fargesammensetninger. Det verste er selvfølgelig lys rosa summerwind sammen med gule og orange... hehe...

Anne-Berit sa...

Oi,her var det mange flotte planter,du må jo ha veldig grønne fingre,så fint som det vokser hos deg.Ha en flott sommer videre!

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Jeg tar av meg hatten (akurat som om jeg har noen...) de blomsterbildene dine er så flotte...nydelig...
får jo håpe at vi enda har noen sommerdager til gode...

Ha en koselig søndagskveld og uke...