onsdag 7. desember 2011

7 desember, karamelliserte mandler

Dette er noe de fleste av mine venner minner meg på hver jul, at de fortsatt ønsker seg mandler  (som de har brukt å få hvert år)

Og mandler blir det, det lages endel kilo av dette i desember, som havner med gaveinnpakning sammen med andre godsaker jeg har laget i høst.

Oppskriften har jeg hatt i over 20 år, og det beste med disse er at de ikke er harde som brente mandler er (eller tannlegens drøm som man også kan kalle den typen)

Oppskriften er følgene:

250 g mandler

200 g sukker

2 dl vann

Puttes i en stekepanne (gjerne en jernpanne som tåler det varme sukkeret.) Kokes på mellomsvak varme (det skal boble) til massen blir tykk og er i ferd med å bli grynete. Da tilsettes ca 60-80 g godt smør, rør til det er smeltet godt inn, og hell hele massen på et bakepapir. Det er som grynete fugde, lett å ta fra hverandre.

Har du lyst på noe godt, ja så bør du prøve denne oppskriften Smilefjes som blunker

Adventskalender bilder til blogg -11 004

7 kommentarer:

Hannes hage sa...

Åååååå, dette er bare sååååå godt! Blir nesten ikke jul uten...

Britt sa...

Nå fikk jeg vann i munnen :-)

Camilla sa...

Dette skal jeg prøve :) Hvor lenge holder de seg?

Elisabeth sa...

Det holder seg i mange uker hvis de ligger kjølig :)

Aase sa...

Mine lå kjølig, men holdt ikke i mange uker. Forsvant etter noen dager......

Scarlett sa...

Du ANER ikke! Jeg lagde noe lignende mandler for leenge siden, også skal jeg lage brente mandler til mamma i år, men hun har litt problemer med tenna, så de kan ikke være så harde som sånne med sukkerlake! Også mistet jeg selvfølgelig oppskriften for lenge siden, og jeg ble helt frelst når jeg kom over dette innlegget!!!
Men bare lurer på en ting! Hvis jeg lager mandlene nå, og putter de i et glass, spnn med lokk da :p Kommer de til å holde seg til jul da? Altså..en uke? Plis svar!

Scarlett sa...

Åja leste nettopp over at de holder seg en stund :p hehe