tirsdag 13. desember 2011

13 desember, luciadagen.

Og her i heimen starter dagen alltid med lussekatter og luciamorgen på svensk tv. Det er en helt spesiell stemning på denne dagen for meg, kanskje fordi jeg er vant med luciafeiring fra jeg var liten. Det er nemlig ganske mange svensker i vår familie Smilefjes som blunker

Oppskriften på lussekattene er like gammel som meg, og den er like god hvert eneste år. For de som har lyst til å prøve, så kommer den her . Husk at safran må man bruke i lussekatter, hvis ikke får man ikke den gode smaken og nydelige fargen Smilefjes

1- 0,5 g malt safran (kjøpes på apotek)

200 g smør (smeltes)

1/2 liter melk (helles i det smeltede smøret)

100 g gjær (blandes i litt av melken når den er fingervarm)

16-18 dl hvetemel

2 dl sukker

1 egg

Hell det våte i det tørre og elt godt sammen til en smidig deig.

Heves i ca 1 time, eller til deigen når dobbel str

Trill ut til lussekatter, og etterhev i ca 30 min.

Pensle med pisket egg

Stekes på 220 grader i 7-9 min.

Og da blir det slik Smilefjes

Julemarked på Folkemuseet 2011 017

2 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Ønsker deg en flott Luciadag. Klem

Turid sa...

Så koselig! ...og nam nam;)

Har vært med på Luciafeiring gjennom min jobb i skole/bhg, i mange år. Og da ungene mine var små gikk de Lucia i nabolaget.
Skulle gjerne hatt noen på døren her jeg....i stedenfor de som kom på Halloween:)))

Ha en fin dag!
Klem