lørdag 10. desember 2011

10 desember, havreflan.

Ingenting minner meg så mye om gamle tanter og foreldre på kaffebesøk, som havreflan. De var liksom obligatoriske rundt på kaffebordene, og ikke bare til jul, men hele året.

Jeg elsker haveflan, kanskje fordi en liten slikkmunn hvertfall ble mett i magen når kjedsomheten slo inn og voksene pratet altfor mye og aldri skulle gå hjem.

Uansett her er en gammel og god oppskrift, og liker du flan er det bare å sette igang.

Gammeldagse havreflan

100g havregryn
75g smør
Smelt smøret og bland havregrynene i smøret etterpå
125g sukker
1 egg
Vispes, deretter tilsettes mel, bakepulver og smør/havregrynblandingen. Røres sammen
1ts bakepulver
1ss hvetemel

Settes på plate med bakepapir med teskje, ikke ta for mye, de flyter voldsomt ut. Og ha god avstand mellom kakene

Stekes i ca 5-7 min på 220 grader. Følg med de blir fort for svidd Smilefjes

Adventskalender bilder til blogg -11 032

2 kommentarer:

Turid sa...

Her var det mye deilig førjulskos!
Havreflan...nam;)

Så morsomt med alle disse kakbommene...jeg kjente igjen/husket flere:)

God helg!

Vivishagerom sa...

Hei Elisabeth.
Det er så koselig å følge med på bloggen din nå i førjulstia. Skal si du henger i og får gjort både det ene og det andre.
I morgen skal jeg prøve havreflan jeg også. Kos deg videre i adventstia. Klem