mandag 29. juni 2009

Granskuddsirup 0g gele.

Det var så mye flotte, lyse granskudd på Skåbu at ideen dukket opp i hodet mitt over noe jeg hadde lest om ifjor, nemlig granskuddgele. Og med litt søk på nettet så kom oppskrifter både på gele, sirup, saft og anet snacks som kan lages med granskudd. De unge granskuddene kan også spises rå i salater, men da må de som sagt være unge og myke.

Men jeg valgte å lage granskuddsirup først, og oppskrift ble funnet fra Inger Lise Østmoe. Denne er sakset rett ut fra matoppskrifter.no

Inger-Lises Granskuddsirup

3 deler unge myke granskudd
2 deler sukker
vann

Annonse

FREMGANGSMÅTE:

Ha skuddene i en kjele og hell over vann til det dekker. La skuddene koke en halv times tid. Sile av væsken, ha i sukkeret og kok over svak varme til passe sirupkonsistens. Ikke la det blir for varmt slik at sirupen brenner seg. Herlig søtningsmiddel til alle desserter, iskrem, teer osv.
Tørkede granskudd kan også brukes, da er forholdet 3-4 deler sukker til 1 del granskudd.

Granskuddsirup 004Granskuddsirup 006Granskuddsirup 002  


Oppskriften ble fulgt sånn nogenlunde, men jeg byttet ut havlparten av sukkeret med økologisk demerrasukker, synes det er et mer smakfullt sukker. Koketiden var flere timer, jeg tok den før den ble helt sirupskonsistens, slik at den var grei å helle av. Og en ting er sikkert, den ble bare NYDELIG!!!!

Et lite tips er å blande litt i farris, granskuddbrus blir det da, deilig!

Granskuddgele ble laget mye på samme måte. Først granskudd, vann så det dekker. Lot dette koke i ca 45 min, silte av. Deretter målte jeg opp væsken og kokte videre etter anvisning på grønn certopakke

Granskuddgele 001

3 kommentarer:

Merethe sa...

Heisann i varmen.
Dette hørtes jo veldig spennende ut da Elisabeth. En flott uke ønsker jeg deg og dine.

Hilsen fra landet sa...

Herlig farge da!! Men dette er en kategori som jeg synes høres litt "skummel" ut å smake på.. omtrent som neslesuppe og skvallerkålsalat...

Elisabeth sa...

Det er faktisk supergodt. Geleen ble prøvd på en blåmuggost idag, var kjempegodt. Og nå ligger et par gode biffer og marinerer seg i bl.a granskuddsirupen ;)